• Hvordan forebygge skader og plager når løpesesongen starter?

    Tips og råd fra Kiropraktor Kristian M. Moen


    «Too much, too often, too soon” er ofte et begrep som brukes som en «oppskrift» på å pådra seg skader og plager ved fysisk aktivitet.

    De fleste skader skjer etter en for brå og drastisk endring av treningsvolum og belastning på kroppens muskler og ledd.

    Det er derfor viktig å begynne gradvis, for å gi kroppen tid til å tilpasse seg.

    Her er distanse og frekvens viktige stikkord. Start med korte turer og ikke løp hver dag i begynnelsen.

    Alle stiller med ulik treningsbakgrunn og forutsetninger, så hvor man bør begynne med hensyn til treningsmengde vil være individuelt.

    Å gå på ski eller løpe på mølle er aktiviteter som mange tyr til i vintersesongen, og man kan dermed være i god form. Det vil uansett være lurt å ha i bakhodet at å løpe ute vil gi en annen belastning på muskler og ledd, bl.a. pga. annet underlag, fottøy etc.

    «En sterk kropp tåler mer»

    Styrketrening vil derfor være et godt supplement når det gjelder å forebygge skader.

    Gode øvelser man kan gjøre hjemme er: Knebøy/ettbens knebøy, utfall og tåhev.

    Flere øvelser og nyttig info kan du finne her: Løping (skadefri.no)

     ( www.skadefri.no/idretter/loping/skadefri-loping/ )

    Kiropraktor Kristian M. Moen

  • Hvordan forebygge skader og plager når løpesesongen starter?

    Tips og råd fra Kiropraktor Kristian M. Moen


    «Too much, too often, too soon” er ofte et begrep som brukes som en «oppskrift» på å pådra seg skader og plager ved fysisk aktivitet.

    De fleste skader skjer etter en for brå og drastisk endring av treningsvolum og belastning på kroppens muskler og ledd.

    Det er derfor viktig å begynne gradvis, for å gi kroppen tid til å tilpasse seg.

    Her er distanse og frekvens viktige stikkord. Start med korte turer og ikke løp hver dag i begynnelsen.

    Alle stiller med ulik treningsbakgrunn og forutsetninger, så hvor man bør begynne med hensyn til treningsmengde vil være individuelt.

    Å gå på ski eller løpe på mølle er aktiviteter som mange tyr til i vintersesongen, og man kan dermed være i god form. Det vil uansett være lurt å ha i bakhodet at å løpe ute vil gi en annen belastning på muskler og ledd, bl.a. pga. annet underlag, fottøy etc.

    «En sterk kropp tåler mer»

    Styrketrening vil derfor være et godt supplement når det gjelder å forebygge skader.

    Gode øvelser man kan gjøre hjemme er: Knebøy/ettbens knebøy, utfall og tåhev.

    Flere øvelser og nyttig info kan du finne her: Løping (skadefri.no)

     ( www.skadefri.no/idretter/loping/skadefri-loping/ )

    Kiropraktor Kristian M. Moen

  • Hvordan forebygge skader og plager når løpesesongen starter?

    Tips og råd fra Kiropraktor Kristian M. Moen


    «Too much, too often, too soon” er ofte et begrep som brukes som en «oppskrift» på å pådra seg skader og plager ved fysisk aktivitet.

    De fleste skader skjer etter en for brå og drastisk endring av treningsvolum og belastning på kroppens muskler og ledd.

    Det er derfor viktig å begynne gradvis, for å gi kroppen tid til å tilpasse seg.

    Her er distanse og frekvens viktige stikkord. Start med korte turer og ikke løp hver dag i begynnelsen.

    Alle stiller med ulik treningsbakgrunn og forutsetninger, så hvor man bør begynne med hensyn til treningsmengde vil være individuelt.

    Å gå på ski eller løpe på mølle er aktiviteter som mange tyr til i vintersesongen, og man kan dermed være i god form. Det vil uansett være lurt å ha i bakhodet at å løpe ute vil gi en annen belastning på muskler og ledd, bl.a. pga. annet underlag, fottøy etc.

    «En sterk kropp tåler mer»

    Styrketrening vil derfor være et godt supplement når det gjelder å forebygge skader.

    Gode øvelser man kan gjøre hjemme er: Knebøy/ettbens knebøy, utfall og tåhev.

    Flere øvelser og nyttig info kan du finne her: Løping (skadefri.no)

     ( www.skadefri.no/idretter/loping/skadefri-loping/ )

    Kiropraktor Kristian M. Moen

    Mårgåstrekk

    Mårgåstrekk